בתי ספר
"פעם היתה למורה סמכות!" "פעם הורה היה הורה!" "המורים שהיו בילדותנו היו מורים!" ביטויים מסוג זה בזכות הסמכות-של-פעם מבליעים את ההנחה, שכל עוד לא יחזרו הדברים לקדמותם, אין תקנה לבעיות החינוך. אולם, בתנאים החברתיים של היום אין כל אפשרות להחזירה על כנה. ההתערערות הבלתי הפיכה של הסמכות-של-פעם בד בבד עם כישלונו של החלום המתירני יצרו בעיה חדשה בחינוך ילדים: כיצד יכולים מורים והורים לספק לילדים חוויות בונות של גבולות, דרישות וצורך בהתמודדות, אך בצורה קבילה מבחינה ערכית וחברתית?
הרצאות לצוותי חינוך ולהורים
הצוות שלנו מעביר בבתי ספר מגוון הרצאות בנושאים שונים שנועדו לתת מענה לסוגיות הנוגעות לסמכות הורית ומורית. הרצאות אלו מתאימות למפגשי צוות שבועיים של מורים או להרצאות ערב בהשתתפות הורי בית הספר (למשל בערבי אספת הורים). במהלך ההרצאות משולבות דוגמאות המיועדות להבהיר את הנושאים המוצגים ובנוסף ניתנים טיפים אפשריים להתמודדות מול מנעד רחב של התנהגות ילדים ונוער. דוגמאות לתכני ההרצאות הן: הקשר בין מורים להורים – אמצעים למניעת עימותים ובניית שיתופי פעולה, התמודדות מורית עם בעיות משמעת בכיתה, סמכות חדשה להורים ומורים, התמודדות עם העדרויות ונשירת תלמידים מבתי הספר, שימוש יתר במחשב – סיכונים ודרכי התמודדות.
לכל ההרצאותהשתלמויות לבתי ספר
השתלמויות אלו נועדו לתת כלים אפקטיביים לאנשי חינוך בבית הספר להתמודדות עם מנעד רחב של התנהגויות תלמידים. במסגרת ההשתלמות יינתנו כלים מעשיים ופשוטים בהתאם לנושא בו מתמקדת ההשתלמות שנבחרה. הכלים יועברו באופן חוויתי תוך דגש על התנסות מעשית (בחלק מההשתלמויות המורים מתנסים ביישום הכלים תוך ביצוע סימולציות או צפייה בסיטואציות מהכיתה). נושאי ההשתלמות נבחרים בהתאם לצרכי בית הספר וניתן (ואף מומלץ) לקיימה בימי ההערכות בתחילת השנה. בין התכנים האפשריים להשתלמות: התמודדות המורה עם בעיות משמעת בכיתה, בונים סמכות חדשה כרשת – גיבוי הדדי בין מורים, הקשר הורה מורה – מניעת עימותים עם הורים וגיוסם לשיתוף פעולה ותמיכה, סמכות מורית (חדשה) בבית הספר – תוכנית התמודדות מול בעיות אלימות של תלמידים, התערבות למניעת נשירה מבית הספר….
קראו עודתוכנית עוג”ן לבית הספר
תוכנית עוג״ן (עוצמה, גיבוי, נוכחות) הינה תוכנית שנתית ומקיפה לבתי ספר לצורך יישום עקרונות הסמכות החדשה בבית הספר. תוכנית זו מותאמת באופן אישי לצרכי כל בית ספר לאחר פגישה אישית עם מנהל/ת ביה״ס. התוכנית מקנה אמצעי פעולה ישימים למורה בהתמודדותו מול בעיות התנהגות בכיתה ומסייעת לבית הספר להתמודד עם התערבויות בלתי הולמות של הורים מחד וליצור קשר הורה- מורה מאידך. יתרונה של התוכנית הוא המעורבות הכוללת הן של צוותי החינוך בבית הספר והן של ההורים. תוכנית זו מובילה לתמיכה הדדית בין המורים, לתמיכה של ההורים בצוות ביה"ס ולהגדרות ברורות של נהלי תגובה מול בעיות. באמצעות התוכנית מעוצבת מחדש של סמכותו של המורה בכיתה ובבית הספר. התוכנית כוללת תמיכה צמודה לצוות בית הספר וזמינות מתמדת של מנחה מטעם מרכז הסמכות החדשה.
קראו עודמאמרים
-
פעולות תיקון בבית הספר
מהי פעולת תיקון? פעולת תיקון נדרשת במקרים של אלימות קשה או חוזרת ונשנית, המערבת פגיעה בזולת. בפגיעתו, הילד הפוגע מעמיד עצמו מחוץ לקהילה. פתרון קל, כמו דרישה ממנו לבקש סליחה, אינו אלא מס שפתיים שאינו מגשר על הקרע שנוצר בינו לבין הקהילה. לא אחת, ההאשמות נגדו נתפסות בעיניו כפגיעה בלתי נסבלת בכבודו, ובעל הסמכות נותר […]קראו עוד -
הקשר בין הורים למורים
תרבות הבדידות של המורים מתבטאת גם בהתייחסותם להורים. מורים לא נוטים לראות בהורים שותפים להתמודדות עם אלימות ובעיות משמעת. עמדה זו נובעת משני מקורות: מורים לא סומכים על ההורים שיטפלו בצורה יעילה בילד הבעייתי ("למה אפשר כבר לצפות מהם, הילד אלים כי יש לו הורים כאלה!") והם חוששים שגילוי הקשיים בביה"ס יגביר את הביקורת נגדם. […]קראו עוד