התמכרות למסכים

סמכות הורית – המחשב והאינטרנט

הטכנולוגיה הינה חלק בלתי נפרד משגרת יומנו, ובכניסתה אל חיק המשפחה – היא מכניסה לביתנו חשיפה לתכנים חיוניים ואפשרויות נהדרות, אך יחד עם זאת מציבה אותך ההורה מול צורך השגחה נוסף – השגחה במחשב. האינטרנט מהווה כיום עולם ומלואו שילדינו יוצאים לשוטט בו – ללמוד, לתקשר וליהנות, באותו האופן בו נבקש להשגיח עליהם ביציאתם החוצה, כך נרצה לעשות זאת בעולם הטכנולוגי. העדר של ידע טכנולוגי מוביל הורים רבים לחוש כי נושא המחשב מצוי מחוץ לתחום השגחתם. לצד זאת, קיים חשש בקרב הורים ומורים ביחס להשלכות התפקודיות וההתפתחויות של שימוש ממושך באינטרנט ומשחקי מחשב על ילדם. השימוש במחשב, אם כן, מציב את ההורה מול אינספור דילמות ביחס לשימוש החיובי בו מחד, והפוטנציאל לשימוש לרעה מאידך. לכן, ננסה כעת "לעשות סדר" בבליל המידע המצוי ביחס לשימוש המחשב של ילדיכם, תוך הבהרה של מושגים כגון "התמכרות לאינטרנט" ושרטוט האפשרויות הפתוחות עבורכם – ההורים.

פעולות השגחה הורית במחשב נדרשות בשני מישורים עיקריים: ראשית, כמות הזמן שילדיכם משקיע בגלישה באינטרנט או במשחקי מחשב. כמות הזמן הרצויה, הינה החלטה פרטית בכל משפחה, אך לרוב נדרשת תשומת לב לפגיעה בפעילויות אחרות כסממן לכך שהזמן המושקע במחשב הינו רב מידי. מובן כי כמות הזמן קשורה בקשר ישיר למישור השני  – מידע ותוכן. האינטרנט, מאפשר למידה וחשיפה לתכנים מגוונים וחשובים, בנוסף לכך הוא מתרגל מיומנויות רבות הנדרשות לילדיכם כיום ובעתיד. לצד זאת – ישנם תכנים שונים המצריכים את השגחתכם ונוכחותכם הפעילה, ביניהם: תוכן מידע פוגעני (כגון פורנוגרפיה, תכנים גזעניים וכיו"ב), פרסום ומסחר (תרמיות פרסומיות ונפילת קורבן לתרגילי "עוקץ") ותקשורת עם משתמשים אחרים שזהותם וכוונותיהם אינם ידועים.

שאלות נפוצות המטרידות הורים ביחס לשימוש המחשב של ילדיהם:

  • האם העדר ידע טכנולוגי מגביל את ההורה בהצבת חוקים ברורים ביחס לשימוש במחשב והשגחה באינטרנט?
  • האם כדאי להשתמש בתוכנות ריגול וחסימת אתרים?
  • האם השגחה על פעולות הילד באינטרנט פוגעות בזכותו לפרטיות?
  • כיצד ניתן לדעת מתי ילד עושה "שימוש יתר במחשב"? מתי יש צורך להתערב?
  • האם אפשר להתמכר לשימוש באינטרנט או למשחקי מחשב?

להלן מספר סימני אזהרה ביחס לשימוש המחשב של ילדכם:

סימנים אלו אינם מצריכים פעולה מהירה ומיידית, כי אם הגברת תשומת הלב וההשגחה ופעולה שקולה ונוכחת. במקרים מסוימים נמליץ להיעזר בייעוץ.

  • ילדכם מסרב למסור מידע בנוגע לפעילותו באינטרנט. אומנם, יתכן והוא מבקש לשמור על פרטיותו בעוד פעילות איננה בעייתית כלל, אך הצורך המוגבר בחשאיות מעורר סימני שאלה. 
  • ילדכם עוסק בפעילות חשודה סביב המחשב (סוגר מסכים במהירות כשאתם נכנסים לחדר, מוחק "היסטוריה" במידה ומדובר במחשב משותף וכיו"ב). כמו כן, סירוב מוחלט לעשות שימוש במחשב אחרי שימוש ממושך או הוצאה/קבלה של כספים בדרכים חשודות עשויים לעורר אורות אדומים גם כן.
  • שימוש מופרז באינטרנט (או התנהגות המוגדרת לעתים כ"התמכרות לאינטרנט"). כאמור, שימו לב לפעילויות חיוניות אחרות בחייו של ילדכם – האם אתם מבחינים בפגיעה? יחד עם זאת, זכרו את פערי הדורות – שימוש רב במחשב לכשעצמו ופעילות חברתית ענפה בו איננו סממן בעייתי, כל עוד הוא משולב בשגרת חיים מלאה.

כיצד הורים יכולים לפעול?

ישנם מספר צעדים שניתן לבצע ביחס לפעילות המחשב של ילדכם-  הללו אומנם קשורים במחשב הפרטי של ביתכם ולא ישימות לפעילותו של ילדיכם באינטרנט מחוץ לבית, אך כיוון שלרוב זוהי הפעילות העיקרית והמשמעותית ביותר, אנו רואים בה ערך רב.

קביעת שעת סגירת המחשב

תוכלו לקבוע שעה בלילה בה אין עושים שימוש יותר במחשב לכל צורך שהוא (הדבר חשוב במיוחד אם ילדכם נוהג לגלוש באינטרנט עד שעות לילה מאוחרות על חשבון שעות שינה). במידה והילד איננו נענה לשעת הסגירה שנקבעה, יהיה עליכם לסגור אותו באופן אקטיבי. עליכם לצפות כי פעולה מעין זו תוביל להתנגדות מצדו, היו אם כן, מוכנים לתסריטים האפשריים.  במידה וברצונכם לקבוע זמן פעילות מוגבל באינטרנט (כך וכך שעות ביום), תוכלו לפעול באופן דומה. על מנת למנוע וויכוחים סגנון "אבל עוד לא תמו שעתיים מהרגע שהתחלתי…", יתכן ועדיף לקבוע שעות שימוש (בין 16 ל-18 למשל) ולא כמות שעות, על מנת לאפשר לכם השגחה יעילה. 

ניתוק האינטרנט

ניתן כמובן לעצור את השימוש באינטרנט לזמן מה באמצעות ניתוקו. זהו צעד לא פשוט המצריך מכם ההורים מחוייבות רבה והכנה מראש. ראשית, יתכן וישנן פעילויות חיוביות ואף חיוניות שילדכם עושה באמצעות האינטרנט (הורדת שיעורי בית מאתר בית הספר למשל), במידה וזהו המצב עליכם לחשוב על פתרונות חלופיים לפעילויות אלו. בנוסף לכך – במידה וילדכם רגיל לבלות ימים כלילות מול האינטרנט, ניתוקו עשוי להיות חוויה קשה עבורו. לרוב יתקשה למצוא פעילות חלופית ולעתים יחוש כי ניתק לו כל הקשר עם עולמו החברתי. אין זה אומר כי עליכם להמנע מכך! אלא, הכינו עצמכם לתסריטים האפשריים בהתאם למידת השימוש של ילדכם באינטרנט. בנוסף, תכנון הזמן "נטול האינטרנט" עבורכם ועבור ילדכם עשוי להיות מקור נוסף לסיוע – גם אם תוכניות אלו לא ימולאו בסופו של דבר, אין זה חשוב, תכנון מראש ומחשבה על הפרטים נוסכים ביטחון ורוגע כשאנו עומדים לבצע פעילויות מעין אלו.

התנגדות להפחתה וצמצום בפעילויות אחרות

אפשרות נוספת לפעילות אינה טמונה באינטרנט עצמו כי אם בפעילויות הנפגעות כתוצאה מהשימוש בו. אנו חוזרים ומדגישים כי אין ביכולתנו לכפות על הילד דבר, וזוהי אינה מטרתנו. אך זוהי חובתנו כהורים להתנגד לפעילויות המסכנות אותו, כך הוא הדין בנוגע לעצם הפסקה של פעילויות חיוביות המונעות סיכון. בראש ובראשונה, נזכיר את ההליכה הסדירה לבית הספר או מסגרת חלופית. מחקרים מדגימים באופן ברור כי הימצאות במסגרת מקטינה סיכונים עבור הילד – לאור זאת, במידה והשימוש באינטרנט פוגע בנוכחותו של ילדכם במסגרת, עליכם לפעול בעניין. סירוב ללכת לביה"ס הינו נושא מורכב ועשוי לנבוע מגורמים שונים – בהתייחס לאינטרנט, עליכם לדאוג כי לא תתאפשר גישה אליו בשעות בית הספר וכי הוא יהיה סגור בשעות הלילה הנדרשות לשעות שינה בימי בית ספר.

לשאלות, הערות והארות בנושא, אתם מוזמנים לפנות לפורום ההתייעצות שלנו באתר זה.

שאלות נפוצות המטרידות הורים ביחס לשימוש המחשב של ילדיהם

האם העדר ידע טכנולוגי מגביל את ההורה בהצבת חוקים ברורים ביחס לשימוש במחשב והשגחה באינטרנט?

שאלה זו מועלת על ידי הורים רבים בכל הנוגע להשגחה באינטרנט, אך היא מושתתת על הנחה שגויה – אין צורך בידע טכנולוגי על מנת להשגיח על ילדך בפעילויות טכנולוגיות! השגחה הורית משמעה נוכחות ומעורבות פעילה באמצעות שיח פתוח בנושא, תשאול ספציפי ופעולות חד צדדיות בעת הצורך. הללו מבוססים על חובתך כהורה להיות מעורב ולדרוש מענה מילדך – אין צורך לדעת לגלוש באינטרנט על מנת לבקש מילדך דין וחשבון על האופן בו הוא גולש. אומנם, נמליץ בחום להורים לגלות מעורבות בשימוש המחשב- בקש מילדך שילמד אותך וידגים לך את השימושים השונים בהם הוא עושה שימוש – אך אין מדובר בתנאי מקדים להשגחה. בכל אופן, ההתקדמות הטכנולוגית בימינו מתבצעת בקצב כה מהיר שנכון יהיה לומר כי במרבית המקרים, הילדים משיגים את הוריהם בקצב ספיגת הידע – לעתים נראה כי עד שנלמד שימוש מסויים באינטרנט כבר הופיעו אלפים אחרים. מסיבה זו ברור כי השקעת מאמציך במאבק על עליונות טכנולוגית סיכוייה להצליח נמוכים למדי. יתירה מכך, אם תשקיע את מאמצך בניסיון להשיג עליונות טכנולוגית אתה עלול כהורה, לפספס את   ההזדמנות להשקיע מאמץ בנוכחות והשגחה… 

האם כדאי להשתמש בתוכנות ריגול וחסימת אתרים?

תוכנות רבות כאלו אכן קיימות וכבודן במקומן מונח, אך הן אינן יכולות להחליף השגחה הורית. איננו מעוניינים להעביר את אחריות ההשגחה לכלי טכנולוגי, אלא להציב אותה בראש ובראשונה אצלך ההורה! החלפה של מעורבות דיאלוג ותשאול בתוכנות סינון וריגול מצמצמת את הנוכחות שלך בתחום זה ויכולה אף להחזיר אותנו למאבק מיותר על עליונות טכנולוגית בו דנו.
יתרה מזאת, שימוש בכלים טכנולוגיים המבצעים מעין עבודת בילוש ללא ידיעת הילד מכניסה יסוד של ריגול והסתרה אל מערכת היחסים העומד בסתירה לעקרונות בסיסיים של השגחה הורית והסמכות החדשה, הקוראים לשקיפות והכרזה ברורה על כל פעולות ההשגחה העומדות להתבצע בידי ההורים.
ראוי להתייחס לעניין נוסף בהקשר זה – גלישה באינטרנט אינה מתבצעת רק בביתך. ילדך חשוף לאינטרנט בביה"ס, בבתיהם של חברים, בבתי קפה וכיום גם באמצעות הטלפונים הסלולריים. עובדה זו מחייבת אותך כהורה לפעול מתוך עמדה של השגחה שאיננה תלויה בתוכנה ספציפית או במיקומו של המחשב בבית, וככזו תוכל לשמור ולהגן על ילדך באופן כולל.

האם השגחה על פעולות הילד באינטרנט פוגעות בזכותו לפרטיות?

פיקוח על השימוש באינטרנט מחדד לא פעם את הדילמה שבין הרצון לשמירה על פרטיותו של הילד ובין הצורך לפקח באופן הדוק על מעשיו. כהורה, אתה תפעל להגדלת מעורבותך ותדרוש לקבל אינפורמציה כאשר תחוש שיש בכך צורך; בהחלט ישנו מקום לפעילות פרטית באינטרנט, ויהיו תחומים שבהם תאפשר זאת ללא פגיעה. יחד עם זאת, הפרטיות, איננה ערך מוחלט אלא מתרחבת בהדרגה עם הגיל ועם רמת האמון.

כיצד ניתן לדעת מתי ילד עושה "שימוש יתר במחשב"? מתי יש צורך להתערב?

כמות הזמן אותה אתה מקציב לשימוש במחשב עבור ילדך הנה החלטה פרטית של כל משפחה. על מנת להגן ולשמור על ילדך המלצתנו תהיה לפעול בשני מישורים במקביל; ראשית, פעל להיות מעורב ונוכח בכל הנוגע לשימוש המחשב של ילדך. שאל שאלות על המקומות אליהם גולש, האם יוצר קשר עם אנשים וכיו"ב. במישור השני, נמליץ לבחון פעילויות בתחומי חיים אחרים על מנת לקבוע האם הזמן באינטרנט הוא רב מידי. האם נפגעו פעילויות אחרות? בית הספר? חברים? תחביבים? תשובה לשאלות אלו תאפשר לך לבחון האם יש צורך בנקיטת פעולה מצדך על מנת להפחית את זמן השהייה במחשב.

האם אפשר להתמכר לשימוש באינטרנט או למשחקי מחשב?

קיימת חוסר הסכמה בסיסית בקרב חוקרים בתחום בנוגע לעצם קיומה של תופעה בשם "התמכרות לאינטרנט" (הדבר נכון גם ביחס למשחקי מחשב). יחד עם זאת, קיימת תופעה ברורה של פגיעה בתפקוד ונסיגה ממשימות החיים בעקבות שימוש מופרז במחשב, בין אם מדובר בהתמכרות ובין אם לאו. לצערנו, ממחקרים עולה כי ילדים ובני נוער חשופים במידה גדולה יותר לסכנות של שימוש מופרז זה; בין אם מעצם הירידה בתפקוד במסגרות משמעותיות כמו בית הספר, ובין אם מהבלבול המתרחש בתחומים חברתיים ושל זהות עצמית כתוצאה מהאינטראקציות "און ליין". אנו ממליצים לבחון את התפקוד הכולל של ילדך – האם נפגעות שעות השינה? האם ירד בפעילויות חברתיות? האם מרבית חבריו הינם מהרשת ולא מבי"ס /שכונה וכיו"ב? האם מתקשה במטלות בית הספר בשל האינטרנט? האם פותח את המחשב דבר ראשון בבוקר, מיד אחר בי"ס ומתקשה לסגור אותו בלילה? המענה לשאלות אלו לא יניב תשובה חד משמעית לגבי היקף התופעה אך יאפשר לכם לקבל תמונה כללית – במידה ואתם חשים כי הפגיעה הינה משמעותית וילדכם הולך ונסגר לתוך עולם ווירטואלי, המלצתנו תהיה לפנות לייעוץ מקצועי.

כיצד פונים ליעוץ בקליניקה?

הקליניקה נמצאת בתל אביב (ליד גן העיר) על מנת לתאם פגישה יש להשאיר הודעה או לחילופין לשלוח SMS עם פרטי התקשרות במספר הנייד של הקליניקה – 054-9137229. ניתן גם לפנות במייל:  office@newauthority.org.il .

X

    ווטסאפ
    טלפון
    צרו קשר