תכני הלימוד

סמכות חדשה – רקע תיאורטי ומושגי יסוד

מושג 'הסמכות החדשה' מאפשר לפתור דילמה מרכזית בעניין הסמכות: כיצד תיתכן סמכות ערכית, יעילה וקבילה בחברה חופשית ופלורליסטית? השגחה הורית היא למעשה דרך פעולה יעילה המאפשרת לאנשי מקצוע לסייע להורים ולאנשי חינוך למצב את סמכותם תוך גיבוש והפנמת עמדה ערכית עם ומול מורכבות עולמם וקשייהם הרגשיים של ילדים ובני נוער כיום.

התנגדות לא אלימה

בהכשרה ילמדו יסודות 'ההתנגדות הלא אלימה' והרציונל המבנה מודל זה בעבודה עם הורים. יוצג המעבר מעקרונות ההתנגדות הלא אלימה המוכרים במישור הפוליטי – חברתי לעקרונות של עמדה הורית נוכחת במערכת יחסי הורה ילד. יובהר גם כיצד ניתן לצאת למאבק עוצמתי וערכי מול הקצנת התנהגות הילד מתוך עמדה של שליטה עצמית במטרה להמנע מניסיונות לשלוט באופן כוחני על התנהגות הילד.

טכניקות וכלים להבניית נוכחות וסמכות הורית חדשה

חלק זה מהווה את מוקד ההכשרה ובו יוצגו אמצעי פעולה המוצעים ע"י המטפלים להורים על מנת להניע ולקדם את הטיפול או ההדרכה. חשוב להבין כי הורים (וגם מורים) חשים לא פעם חוסר אונים מול התנהגות הילד/ה ולכן זקוקים לטכניקות תגובה קונקרטיות וממוקדות. הטכניקות ילוו בהסבר ודוגמאות ויתורגלו ע"י המשתתפים בסימולציות. להלן מס' טכניקות שיוצגו: הכרזה, התיישבות, גיוס תומכים, פעולות תיקון, סבב טלפונים, נוכחות בשטח ועוד.

טיפול בסרבנות והימנעות מהליכה לבית הספר

סירוב ילדים ונוער להגיע לבית הספר הינה תופעה קשה שהפכה למגיפה בשנים האחרונות. הורים וצוותים חינוכיים מוצאים עצמם משותקים במצבים אלה, בעיקר כשהסיבה להמנעות/סירוב אינה ידועה. בהרצאה נלמד על עקרונות התמודדות הכוללים שימוש ייחודי בתומכים תוך שימור זהותו של הילד כתלמיד.

השגחה הורית בעולם דיגיטלי

האינטרנט מהווה כיום עולם ומלואו שילדינו משוטטים בו. קיים חשש בקרב הורים ביחס להשלכות התפקודיות של שימוש ממושך באינטרנט. העדר של ידע טכנולוגי מוביל הורים לחוש קושי להשגיח. במפגש יוצגו אמצעים המאפשרים להורים להתמודד טוב יותר מול קשיים אלו.

התמודדות עם ילדים הסובלים מחרדה

ילדים הסובלים מחרדה חווים מצוקה רבה המשפיעה כמובן גם על חווית ההורים. חוויתם הרגשית של ההורים מטלטלת אותם לעיתים בין נטייה לעמדה המגוננת על הילד, לבין עמדה הדורשת מהילד תפקוד. נדבר על בניית עמדה הורית תומכת, הנותנת תוקף לחרדת הילד ומכירה בה, וגם מעודדת אותו לתפקוד, התגברות על הקושי ולמידה. כמו כן נבחין בין מקרי החרדה השונים ונבין באילו מהם יעיל יותר לעזור לילד הסובל מחרדה דרך מפגשים עם הוריו, ועל האופן בו זה נעשה.

סמכות הורית וזוגיות

נסקור את הדרכים בהן הורים מחלישים זה את זה וכיצד הקונפליקט בין הורים לילד יכול לזלוג ליחסים בין ההורים. נציע הנחיות לשימוש יעיל בקשר הזוגי על מנת להפוך את הזוגיות וההורות לנוכחת יותר.

סמכות הורית לילדים בגיל הרך

התאמת המודל להורים לילדים בגיל הרך מחייב שימוש בכלים וטכניקות נוספות. בהרצאה תוצג עמדה הורית המשתמשת בהתאמות אלו כגון "פסק זמן נוכח" ועוד.

השגחה הורית במצבים של נוער בסיכון גבוה

מודל ההשגחה ההורית הינו פיתוח של גישת הסמכות החדשה, בו מוצעת תנועה גמישה של הורים בין רמות שונות של השגחה ומעורבות, בהתאם לרמת הסיכון בה מצוי הילד. בהרצאה זו יוצגו עקרונות ההשגחה ההורית, וכן יוצג פרויקט נרחב שנעשה בשיתוף עם שירות המבחן לנוער, בו פותח והוטמע טיפול עבור הורים שילדיהם המתבגרים עברו על החוק ומצויים במצבי סיכון שונים.

טראומה בילדים ונוכחות הורית

בהרצאה יוצגו השפעות אירועים טראומטיים על האקלים המשפחתי ועל יחסי הורה-ילד. נלמד על התנהגויות מבוססות כאב של ילדים ובני נוער ועל התמקמות הורית מכילה וסמכותית במצבים אלו. בנוסף, נסקור טכניקות למניעת הסלמה, הגנה ולעיתים אף ריסון תוך עבודה קלינית הממוקדת באיסוף ועיבוד של ארועים קיצוניים.

סמכות חדשה בבית הספר

יש חשיבות רבה ליכולתם של הורים, כמו גם אנשי חינוך להתמודד עם הקצנת התנהגות תלמידים בבית הספר. בקורס יוצגו בקצרה גם תוכניות התערבות להתמודדות עם בעיות משמעת והתנהגות של ילדים במסגרת בית הספר. נתמקד באופן בו ניתן לגייס הורים ומורים ולקיים מפגש בבית הספר עם ההורים והצוות החינוכי, מפגש המאפשר ברית עבודה אפקטיבית והכרזה על דרכי פעולה והתמודדות חדשה מול התנהגות התלמיד.

X









    ווטסאפ
    טלפון
    צרו קשר
    דילוג לתוכן