הדרכת הורים בנושא חרדה

איך לתמוך במקום לגונן

ילדים רבים בגילאים שונים חווים חרדה. חרדה הינה מצב של פחד מתמשך המופיע כתגובה לטווח רחב של גירויים. קיימים סוגים שונים של חרדה: חרדת פרידה, חרדה חברתית, הפרעה טורדנית כפייתית (OCD), פוביה ועוד. לכל סוגי החרדה בחרדה מכנה משותף: כאשר אחד הילדים במשפחה סובל מחרדה, המשפחה כולה מושפעת מכך וצריכה להתאים את עצמה לפחדיו.

כאשר ילד נתון במצב של חרדה הוא פונה אל הוריו במטרה שיעזרו לו להתמודד עם תחושתו. האינסטינקט הראשוני של כל הורה במצב זה הוא להגן על הילד במטרה להקטין את מצוקתו. אך לרוב, תגובתו המגוננת של ההורה אינה מסייעת בחיזוק ההתמודדות העצמאית של הילד ואף עשויה להחמיר את הבעיה עד לפיתוח דפוסים עיקשים של הימנעות ממטלות שגרתיות ותלות גדולה בהורים. עיקרון מרכזי הוא שיקום הגבול האישי של ההורה: הפרעת החרדה נוטה לטשטש את הקו הדמיוני המפריד בין הילד להורה. שיקום הפרדה זו יאפשר להורה להפוך להורה תומך המסייע לילד להתקדם בכוחות עצמו, ולהתמודד עם בעיית החרדה.

עקרונות אלה מוצגים בהרחבה בספר "פחדים של ילדים: איך לתמוך במקום לגונן" מאת חיים עומר ואלי ליבוביץ'. על בסיס זה, פותחה תוכנית ייחודית של הדרכת הורים קצרת מועד המופעלת בימים אלה ביחידה להדרכת הורים במרכז שניידר.

אנו מאמינים כי להורים תפקיד מרכזי בדרך שבה תתפתח החרדה של הילד. מטרתה של הדרכת ההורים היא לעזור להורה להפוך מדמות מגוננת לדמות תומכת: הורה המכיר בסבלו של הילד ובו בזמן אינו מוותר על הדרישה לתפקוד עצמאי.

מכיוון שהתכנית מתמקדת בהורים ובפעולות שעליהם לבצע בעצמם, היא מתאימה ויעילה לילדים שאינם נמצאים כרגע בטיפול מסיבות שונות.

כיצד פונים ליעוץ?

הקליניקה נמצאת בתל אביב (ליד גן העיר) על מנת לתאם פגישה יש להשאיר הודעה או לחילופין לשלוח SMS עם פרטי התקשרות במספר הנייד של הקליניקה – 054-9137229. ניתן גם לפנות במייל –  office@newauthority.org.il .

X

    ווטסאפ
    טלפון
    צרו קשר